Lofot Entreprenør AS rigger seg for fremtiden som medlem i Systemhus

Lofot Entreprenør AS rigger seg for fremtiden som medlem i Systemhus

For å møte den økte aktivitet i Lofoten, valgte Lofot Entreprenør AS å videreutvikle bedriften sammen med Systemhus.

Da eierne av Lofot Entreprenør tok nye grep for å rigge bedriften for å møte den økte aktiviteten i Lofoten, var Systemhus et naturlig valg av huskjede.

De profesjonelle kundene krever mer

- Vi drev på "gammelmåten" i mange år, hvor "alle gjorde alt" i bedriften. Nå krever markedet mer spesialisering og at vi blir enda mer profesjonelle, forteller Alf Lie, daglig leder i Lofot Entreprenør.

Som medlem i Systemhus kan lofotbedriften tilby konkurransedyktige betingelser til kundene. Tilgang på på arkitektbistand og tekniske tjenester er også viktig for valget av kjede. 

- Det er ikke lenger økonomi i å ha slik spisskompetanse ansatt i egen bedrift. Vi blir en bedre leverandør til kundene våre med kompetansemiljøet innad i Systemhus og Mestergruppen i ryggen, fortsetter Alf Lie.

Systemhus er Norges største huskjede og kjent for sine friske hjem med godt inneklima, funksjonell planløsning som ivaretar lys- og lydforhold i boligen, miljø og gode tekniske løsninger.

Vekst i Lofoten

Alf Lie og Magnar Lorentzen er to av fire gründere som startet Lofot Entreprenør i 1988. I dag står Alf Lie ved roret som daglig leder, mens Magnar Lorentzen er prosjektkoordinator og altmuligmann. Bedriftsetableringen skjedde i en tid da markedet var høyst usikkert etter den økonomiske uroen i kjølvannet av jappetid og boligboble på 80-tallet. 

- Vi hadde ansvaret for mange ansatte og deres familier. Var det lite oppdrag, måtte vi bare ut og selge. Vi måtte banke på mange dører. Slik fikk vi det til å gå rundt hver gang det var litt trått med oppdrag, forteller Magnar Lorentzen.

I dag nærmer Lofot Entreprenør seg 300 mill i omsetning, har 100 ansatte, i tillegg til at flere ressurser leies inn etter behov. Det er særlig fiskeindustrien og turisme som står for den store aktiviteten og optimismen i det mange mener er Norges - og kanskje verdens - vakreste øygruppe.

- De senere årene har Lofoten blitt kjempepopulært. Det er først nå vi tør å se lenger frem enn 5 år. Turistene som tidligere kom i juni, juli og august, kommer nå hele året for å oppleve Lofoten, forteller han. 

Sammen med vekst i den blå næringen, som fisk og havbruk, gir det optimisme og fremtidstro i Lofoten med mange byggeprosjekter. 

- Men den høye aktiviteten gir oss også større konkurranse fra nasjonale aktører. Da må vi ruste oss og bli enda bedre lokalt, fortsetter han.

Rigger seg for fremtiden

I fjor ble butikken til Lofot Entreprenør omprofilert til ByggTorget, som er Mestergruppens butikkonsept. Betongstasjonen som har vært en del av bedriften siden starten ble fornyet i 2019, og blir nå skilt ut som eget selskap. Det samme gjelder utleieavdelingen som leier ut verktøy og utstyr til aktører i hele Lofoten.
Bedriften har også egen maleravdeling med 10 malere. 

- Vi har gjort en rekke endringer i organiseringen av selskapet. Systemhus blir en del av det totale tilbudet vårt i markedet, siden vi også utvikler eiendom og har behov for å tilby et fremtidsrettet huskonsept i tidsriktig design. 

Internt jobber bedriften med kvalitetssystemer og effektivisering. Dette arbeidet gjøres også med drahjelp fra Systemhus.

Fremtidstro 

I Lofoten er det også andre Systemhus-medlemmer. 

- 70% av kundene våre er profesjonelle, men noen ganger får vi forespørsler om å bygge enkelthus. Sammen med de øvrige Systemhus-bedriftene vil vi være Systemhus sitt ansikt utad i Lofoten, fortsetter Alf Lie.

Alf Lie og kollegaene ser frem til å møte fremtiden sammen med Systemhus. 

- Lofot Entreprenør er en motor innenfor bygg og eiendom i Lofoten, og vi er stolte og glade for at de har valgt Systemhus som samarbeidspartner, sier regionssjef i Systemhus, Frank-Tore Hauan.

Han ønsker Lofot Entreprenør velkommen til Systemhus-familien som i dag har over 120 medlemsbedrifter i hele landet.

- Vi opplever at Systemhus gir oss god drahjelp, og at de bidrar med konsepter og nytte verktøy som er nyttige for oss og kundene våre. Da kan vi fortsette å ha det gøy på jobb, avrunder Alf Lie og Magnar Lorentzen.